دایرکتوری ایران پیوند وابسته به ایران انجمن
 آموزش فرهنگ رانندگی

افزایش بازدید از سایت و وبلاک شما

Sunday, April 4, 2010

روش ارتقا سایت و بلاگ در موتورهای جستجوگر


 روش ارتقا سایت و وبلاگ در موتورهای جستجوگر :

پياده سازي يک استراتژي موثر و بلند مدت بازاريابي با موتورهاي جستجوگر بدون توجه به خود سايت اصولا غير ممکن است. لذا پي ريزي يک بناي مستحکم در خود سايت ضروري مي نمايد.
SEO
پروسه طراحي، نوشتن متون، کد کردن و برنامه نويسي کل وب سايت با هدف بالا بردن شانس دستيابي به رتبه هاي بالا در نتايج جستجو است. در واقع بهينه سازي وسيله اي براي کمک به مخاطبان بالقوه سايت تان است که وب سايت شما را بيابند.
پياده سازي يک استراتژي بلندمدت بازاريابي نياز به اين دارد که سه مولفه اصلي زير در هر صفحه سايتتان وجود داشته باشد:

مولفه متن
مولفه لينک
مولفه محبوبيت

تمام موتورهاي جستجوگر مهم از اين سه مولفه در الگوريتم رتبه بندي خود بهره مي گيرند. حالت ايده آل اينگونه خواهد بود که هر سه مولفه را تا بالاترين جايگاه ممکن بهينه سازي نماييم. اين حالت در شکل زیر نمايش داده شده است.

اما در عمل تعداد کمي از صفحات مي توانند به اين حالت دست يابند. به طور کلي سايتها مي توانند در يکي از حالات زير داراي رتبه هاي مناسبي باشند:

سايتهای دارای بالاترين حد بهينه سازی در هر سه مولفه اشاره شده.
سايتهاي داراي مولفه های محبوبيت و متن بالا اما مولفه لينک متوسط.
سايتهاي داراي مولفه متن و لينک متوسط اما محبوبيت بالا.

واضح است که سايت شما هر چقدر هم محبوب باشد اگر عبارت جستجو شده در آن موجود نباشد حتي در رتبه هاي آخر نتايج جستجو هم قرار نمي گيرد.

مولفه متن
موتورهاي جستجوگر، کلمات و عبارتهاي هر صفحه را بايگاني مي کنند لذا براي عملکرد بهتر، شما بايد کلمات دلخواه را در مکانهاي مهم کدهاي سايت خود قرار دهيد.
مهم ترين بخش در مولفه متن، انتخاب عبارتهاي کليدي سايت است. شما بايد عبارتهايي را بر گزينيد که واقعا مخاطبان سايتتان آنها را جستجو مي کنند. کلمات کليدي که انتخاب مي کنيد بايد داراي شرايط زير باشند:

مربوط به موضوع اصلي سايتتان باشند.
مطمئن باشيد که کاربران ديگر آنها را جستجو مي کنند.
خيلي رقابتي نباشند. به عبارت ديگر آن کلمات، کلمات کليدي سايتهاي بسيار ديگري نباشند.

موتورهای جستجوگر به هنگام ارزيابی و رتبه بندی صفحات، به محتوای آن توجه زيادی دارند. متنی که برای يک موتور جستجوگر مهم است برای مخاطب اصلی شما هم مهم است در واقع منظور همان متنی است که مخاطب سايت شما به هنگام مراجعه به سايتتان می تواند بخواند.
منظور از متن مهم، متنی است که دو شرط زير را دارا می باشد:
متن بايد بدون انجام هر گونه عمل خاصی در مرورگرهای استاندارد قابل رويت باشد.
شما بايد بتوانيد متن را مستقيما از مرورگر خود کپي کرده و به يک ويرايشگر متن انتقال دهيد (Copy & Paste).
عنوان صفحه به همراه متن نمايان آن مکانهاي مهمي هستند که بايد توجه ويژه اي را به آنها معطوف بداريد. موتورهای جستجوگر آنها را به عنوان محتوای اصلی سايتتان در نظر می گيرند و بهينه سازی مناسب آنها در رتبه بندی سايت تاثير قابل توجهی دارد.
متا تگها و متون جايگزين تصاوير در اولويت بعدی قرار دارند زيرا برخی از موتورهای جستجوگر آنها را نمی خوانند. به عنوان مثال برای ديدن کلمات متا شما بايد کدهای صفحه را ببينيد و همينطور برای ديدن متن جايگزين يک تصوير بايد موس خود را روی آن تصوير مدتی ثابت نگه داريد.
اينها کارها همان کارهای خاصی است که بيننده برای ديدن متن انجام می دهد در حاليکه متن اصلی و مهم صفحه را بدون انجام هيچگونه عملی می تواند ببيند.

موضوع اصلی سايت
امروزه موتورهای جستجوگر توجه زيادی به موضوع اصلی سايت يا تم آن دارند (Theme). موضوع اصلی سايت بايد با مراجعه به چند صفه سايت و به راحتی قابل تشخيص باشد. به عنوان مثال بسياری از وبلاگها که در آنها درباره همه چيز نوشته می شود، موضوع اصلی ندارند اما ممکن است موضوعات فرعی بسياری داشته باشند.
اين نکته خيلی مهمی است که بايد بدان توجه نماييد. سعی کنيد هر صفحه سايتتان به نوعی به موضوع اصلی مرتبط باشد. اينکه به شما توصيه می شود به هر سايتی لينک ندهيد و از هر سايتی لينک نگيريد هم دقيقا به خاطر اين موضوع است. وقتی موتور جستجوگری موضوع اصلی سايت شما را بداند هر يک از صفحات سايتتان اتوماتيک وار مرتبط با همان موضوع تشخيص داده می شود و شانس کسب رتبه های بالا افزايش می يابد.

Title
عنوان صفحه به دلايل متعددی هم از ديدگاه طراحی وب سايت و هم از ديدگاه موتورهای جستجوگر، مهم می باشد.

کاربران به هنگام خواندن صفحات سايت، آنرا در مرورگر خود می بينند.
در رتبه بندی صفحات به عنوان متن اصلی سايت نقش دارند.
به عنوان چيزی که کاربران بايد روی آن کليک کنند، در نتايج جستجو نشان داده می شود.
به هنگام ذخيره و بوک مارک کردن صفحات به صورت پيش فرض از عنوان صفحه استفاده می شود.

لذا نوشتن مناسب عنوان صفحه را مانند يک قاعده اصولی همواره مد نظر داشته باشيد. در نوشتن آن دقت کنيد که در عين حال که حاوی کلمات کليدی است بايد بتواند کاربران را به کليک کردن و آمدن به سايت شما ترغيب کند. صرفا قرار دادن کلمات کليدی در آن ممکن است به رتبه بالا منجر شود اما ميزان کليکهايي که در نتايج جستجو بر آن می شود را هم بايد مد نظر داشته باشيد.
اگر كلمات كليدي بسياري داريد بايد صفحات بسياري نيز طراحي كنيد و در آنها عنوان ها را با كلمات كليدي متناسب با همان صفحه بنويسد. قرار دادن يك عنوان ثابت در تمام صفحات سايت كار بسيار اشتباهي است كه بسياري مرتكب آن مي شوند. اين كار تنها زماني درست است كه سايت تنها يك كلمه كليدي داشته باشد!


متن صفحه
متن نمايان صفحه آن چيزی است که بين دو تگ body قرار می گيرد و مستقيما قادر به کپی کردن آن از مرورگر و انتقال آن به يک ويرايشگر متن می باشيد.
اين متن را بيننده مي بيند، مي خواند و سپس كاري در سايت انجام مي دهد. ديدن و خواندن مطالب براي تمام صفحات اينترنتي اتفاق مي افتد اما كاري كه پس از اين ديدن و خواندن انجام مي شود مشخص نيست.
ممكن است بيننده با خواندن يك متن به خواندن مطالب بعدي ترغيب گردد. همچنين ممکن است با خواندن چند خط آن به طور کلی از سايت خارج شود.

موتورهای جستجوگر به طور مداوم تگهايي مورد تاکيد خود را تغيير می دهند و شما نمی توانيد دقيقا عنوان کنيد که در حال حاضر بر چه چيزی تمر کر دارند. اما رويه اصلی آنها همواره ثابت است: آنها متن را می خوانند و لينک را دنبال می کنند.
به همين دليل بی نهايت مهم است که شما کلمات کليدی خود را در متن نمايان صفحه قرار دهيد تا مطمئن شويد که موتور جستجوگر آنها را می خواند و با خود می برد.

نكات كليدي
متن بايد حرفي براي گفتن داشته باشد.
از نظر قواعد املايي و نگارش نقص نداشته باشد.
به شكلي جذاب و ترغيب کننده تنظيم گردد.
به قصد اطلاع رساني و كمك به ديگران نوشته شده باشد و نه برای اغفال و بزرگ نمايي.
جملات متن طولاني نباشد.
اگر متن طولانی است و بايد در يک صفحه نمايش داده شود، حتما پاراگراف بندی شود.

اگر حرفي براي گفتن نداريد، كسب رتبه هاي بالا برايتان مفيد فايده نخواهد بود. اگر بيننده بيايد و چيزي در سايت شما نيابد آنگاه چه؟ خيلي واضح است، با خواندن گزيده اي از متن صفحات، تصميم خود را برای ترك سايت مي گيرد. در يكي از كتابهاي بازاريابي خواندم كه :
"
يك خريدار راضي، تجريه اش را به 3 نفر منتقل مي كند اما يك خريدار ناراضي آنرا به 10 نفر منتقل مي كند"

جدا به محتواي صفحات دقت كنيد. اگر خودتان نمي توانيد از ديگران بخواهيد تا اين كار را برايتان انجام دهند. هيچوقت سعي نكنيد كه متن هاي طولاني را در يك صفحه بگنجانيد بلکه آنرا به چند بخش كوتاه تقسيم كرده، در صفحات مختلف ارايه دهيد. با اين كار هم به بينندگانتان فرصت فكر كردن داده ايد و هم اينكه شانس خود را در كسب رده هاي مناسب افزايش داده ايد: به جاي يك صفحه اكنون چند صفحه داريد !
اگر يك متن را به 3 قسمت تقسيم كنيم، از ديدگاه يك موتور جستجوگر مهم ترين بخش آن 3/1 بالاي صفحه است. لذا سعي كنيد واژه هاي كليدي را در اين قسمت به كار ببريد (و نه رديف كنيد!)